Friday, April 17, 2009

Kembali..!!

Sekian lama aku menghilangkan diri...ke mana? Ke medah juang imtihan yang berlangsung kira-kira 2 minggu...memenetkan...meletihkan...namun ini merupakan salah satu ujian kecil yang kita kena tempuh! Wether you like it or not...haha...

Ketika sibuk menelaah bahan-bahan study...aku terkesima dengan kes budak perempuan yang diratah oleh ayah sendiri... Apa tanggapan korang terhadap situasi nih? Ramai yang akan fikir ini adalah satu benda yang biasa berlaku dalam masyarakat kita. Ada yang lebih teruk lagi beranggapan - "alhamdulillah benda sebegini tidak berlaku pada diri aku dan famili aku".

Kepedulian yang kian hilang

"Tak payah sibuk nak jaga tepi kain orang, jaga jer anak ko sendiri!" bentak seorang mak cik yang bengan anaknya ditegur.

Hakikat menyedihkan yang tidak diubah dalam masyarakat Malaysia. Kurangnya kepedulian kepada orang lain yang bukan darah daging dia. Bayangkan kalau masyarakat peduli dan memainkan peranan dalam menangani gejala rogol dan samun yang kian menjadi-jadi, sudah tentu gejala-gejala sebegini berkurangan.

Sikap defensif yang melampau

"Sibuk la kau ni..!! Suka ati aku la nak buat!"

"Ko ni poyo laa...macamlah ko tu baik sangat, nak tegor aku pulak?!"

Ayat-ayat dan frasa yang biasa kita dengar. Tahapan ego yang melampau-lampau membiakkan lagi manusia-manusia yang buta matanya melihat kesalahan dan membaiki kesilapannya sendiri. Takabur dan sombong adalah sikap yang menyebabkan iblis masuk neraka, kalau nak join Iblis, silakan terus dengan sikap ini! ;p

Malu itu sebahagian daripada iman...

Ramai yang menggunakan alasan ini untuk tidak menegur dan membetulkan kesilapan orang lain. Kalau ada yang hendak menggunakan alasa berdakwah secara berhikmah dan baik, maka itu adalah satu method yang betul, tapi janganlah hingga menjadi penghalang untuk meneruskan tugasan untuk "Convey...".

Kalau nak pegi tengok movie or wayang tak malu, sepatutnya tak malu la kalau nak ajak orang solat jamaah dan buat kebaikan, ye dok?

Fikir-fikirkan dan selamat beramal!

No comments:

Post a Comment