Friday, October 2, 2009

Aku Mahu Menjadi Begini!

Seorang da’i Islam agung, yang juga seorang yang dipujai oleh ahli sufi sepanjang zaman pernah mengungkapkan sifat-sifat seorang da’i sepatutnya:

sifat tajarrud kamil dan tenggelam sepenuh dirinya ke dalam dakwah. Da’i itu lupa dirinya. Dia tidak nampak kecuali mad’unya. Perkataannya hanya yang memberi kebaikan kepada mad’unya. Dunia da’i adalah luas tanpa had, tanpa perniagaan, tiada keinginan sendiri dan tiada mengejar pangkat. Semua itu tiada dalam dunianya. Yang ada di dalam dunia da’i itu hanyalah para mad’u yang didakwahinya. Itulah perniagaannya, keseronokkannya dan pangkatnya.

“Dia seolah-olah manusia tanpa nafsu, tanpa keinginan dan tanpa keseronokan dunia. Dia lupa makan minum dan pakaiannya. Bahkan lupa dirinya sendiri kerana mengenangkan makhluk Allah S.W.T. Di dalam hatinya tidak ada dirinya. Yang ada hanyalah makhluk Allah S.W.T (yang menjadi mad’unya). Apa yang dimintanya hanyalah perkara yang boleh membawa kebaikan kepada manusia kerana dia telah menyerahkan dirinya kepada qada’ Allah S.W.T.”

(rujukan: buku oleh Syeikh Abdul Kadir al-Kailani (Al-Jailani), al-Fathu al-Rabbani, m.s. 7)

Dipetik daripada posting blog UKS.

2 comments:

  1. Tajarrud, suatu yang sukar
    Namun itulah kenikmatan dalam dakwah ini
    Dari zulumat kepada nuur

    ReplyDelete
  2. berdoa dan usaha moga kita dapat menggapai ciri ini

    ReplyDelete