Monday, April 26, 2010

I will not kiss you

"I will not kiss you... " luah pak arab sambil memegang bahuku.

Aku yang pada mulanya ketakutan, berasa lega... takut perkara yang sama berulang lagi... cara meluahkan kasih sayangnya yang agak taboo di masyarakat Malaysia...

Dia nampaknya sekarang memahami bahayanya ciumannya yang boleh menyebabkan orang semakin tidak suka padanya! (meskipun dia selalu belanja & tolong masak secara free kepada kami!)

Ada yang belajar daripada pengalaman orang lain dan ada yang belajar melalui pengalaman sendiri. Seseorang yang bijak itu akan belajar daripada pengalaman orang lain justeru mengelakkan dia melakukan kesalahan yang sama.

Namun keberanian pak arab itu membuat aku kagum.

Siapa yang sanggup tanpa rasa malu berkenalan dengan orang yang dia tidak kenali?

Seperti mana keberanian Abu Dzar al-Ghifari yang dengan semangatnya mengajak penduduk Mekah jahiliyah kepada Islam sekalipun dibantai sehingga berdarah 2 hari berturut-turut!

Sang pemberani yang tegar tidak kenal erti gentar menyatakan syahadatainnya, bukan untuk riak, tapi dengan penuh rasa IZZAH & BANGGA untuk menyebarkan Islam!

Adakah dia hafiz yang hafal al-Qur'an?

Adakah dia golongan ilmuan?

Adakah dia ada tauliah?

Dia ada apa yang KITA ada.... IMAN!!

PS: akibat menangguh-nangguh menulis blog, idea yang panjang jadi sekerat ni jer...huhu

2 comments:

  1. jgn tgguh2kan niat nk tulis blog lgi! anta berbakat jd penulis yg berjiwa islam..hehehe hrap2 nie kta2 yg membina..cyai yok2!!

    ReplyDelete