Monday, November 10, 2008

“Knowledge for the sake of Knowledge is the Maxim of Fool”



Kata-kata ilmuan ilmuan Islam di Pakistan, Muhammad Iqbal, teman seangkatan dengan Sheikh Abul ‘Ala al-Maududi.

Aku merenung kembali perjalanan hidupku selama ini, untuk sekian lama, aku tekad dalam usahaku untuk menjadi seorang jurutera, yang ada ‘Ir.’ dihadapan namanya. Aku juga bercita-cita untuk menjadi presiden Boards of Engineer Malaysia, diibaratkan cita-cita Naruto yang beria-ia untuk menjadi Hokage.

Namun, niat Naruto lagi mulia daripada ku…

Kenapa tidak? Dia hendak menjadi Hokage sebab dia sayangkan dan berasa bertanggungjawab untuk melindungi kampung Daun nya yang tercinta. Dengan menjadi Hokage, Naruto boleh bermanfaat kepada orang lain. Sekalipun dicemuh, dibenci dan hidup terasing daripada orang lain, dia tetap tsabat dalam meneruskan cita-citanya untuk bermanfaat pada orang lain.

Aku pula? Kane(duit) dan pangkat menjadi matlamat ku dalam mengejar cita-cita… Maksudnya aku tidak ubah seperti Kakuzu(antara watak jahat dalam Naruto) yang tidak mempunyai kepentingan lain melainkan untuk mendapat wang semata… aku juga tidak ubah seperti Pain(ketua geng jahat dalam Naruto) yang nakkan pangkat dan menjadi ketua dunia, ala-ala Bush dalam dunia realiti.

Tersedar!!

Niat aku yang terpesong, aku cuba luruskan, tapi langkah ku sudah jauh tersasar!

Aku terperosok dalam dunia jurutera bermatlamatkan dunia dan gagal untuk menemui titik pertemuan nya dengan akhirat… Banyak kerja hendak diselesaikan, bertali arus minggu demi minggu, dibebankan lagi dengan ilmu yang melambak dan sukar untuk difahami, tetapi tiada amal yang dapat dikaitkan dengannya… Susah payah ilmu yang dipelajari, tetapi berapa banyak yang boleh diaplikasi!

Knowledge for the sake of knowledge is the maxim of fool!”

Its morphing time!!

Lantas…aku mengambil jalan keluar…untuk menukar haluan hidupku… 180o (to be continued…)

No comments:

Post a Comment