Wednesday, February 25, 2009

Antara Sushi, Manna & Salwa [re-edited]

Pada 2 minggu yang lepas (lama giler dah :p ) aku dan kawanku daripada Brunei, 'Atif pegi ke Jaya Jusco Wangsa Maju untuk membeli belah. Settle membeli barang-barang, kami pun bercadang untuk mengalas perut dengan makanan.

Terserempak dengan sushi di atas. Memang mengiurkan! Nak meleleh air liur melihat hidangan sushi yang berharga RM12++ tuh...Slurp!!

Maka...dimulakan dengan bismillah... Ngaaapp!!


Sejuk giler!! Makanan nih seolah-olah baru keluar daripada freezer!! Indah khbar daripada rupa...huhu...bagai harapkan pagar, pagar makan padi (ada kena mengena ke? :p )

Aku teringatkan kejadian yang berlaku dahulu kala, melibatkan kaum yang sangat bodoh. Mereka diberi makanan dari syurga berupa manna dan salwa, (Manna = makanan manis sebagai madu, Salwa = burung sebangsa puyuh) tapi mereka minta makanan yang kat dunia, ada ke patut?? Tau tak sape orang-orang yang narrow minded itu?? Diorang tulah yang rakyat Malaysia dok tolong-menolong support ekonomi negara diorang untuk membantai negara lain, dapat clue?

Ni citernyer...

"Dan Kami naungi kamu dengan awan, dan Kami turunkan kepadamu "manna" dan "salwa". Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu; dan tidaklah mereka menganiaya Kami; akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri"
al-Baqarah:57

lalu dijawab oleh mereka yang biadap itu pada ayat ke 61...

"Dan (ingatlah), ketika kamu berkata: "Hai Musa, kami tidak bisa sabar (tahan) dengan satu macam makanan saja. Sebab itu mohonkanlah untuk kami kepada Tuhanmu, agar Dia mengeluarkan bagi kami dari apa yang ditumbuhkan bumi, yaitu sayur-mayurnya, ketimunnya, bawang putihnya, kacang adasnya, dan bawang merahnya"....
al-Baqarah:61

Kesengalan yang melampui batasan akal seorang yang ada akal dan mampu menggunakan akal dengan baik. Mana perginya command sense diorang? Diorang nilah orang Yahudi, kawan-kawan kita yang kita tolong bagi duit hari-hari, ingat?? (ekskulisif dirujuk kepada penyokong kuat barangan-barangan Yahudi =p)


Antara Sushi, Manna & Salwa

Apa yang kita pilih? Semestinya ramai yang akan memilih Manna & Salwa!! Makanan mahal seperti sushi RM12 tak akan setanding dengan makanan free dari syurga!

Tapi hakikatnya berapa ramai daripada kita lebih memilih sushi itu berbanding manna & salwa. Ramai yang lebih memilih untuk memuja dan mengikut budaya barat berbanding dengan Islam... Menonton filem-filem mereka, bukan untuk dijadikan iktibar, tetapi contoh teladan untuk kehidupan seharian!

Tak ke sama kita ni dengan kaum yahudi?? Yang prefer makanan dunia daripada makanan syurga?? Hmm...

2 comments:

  1. memula tak faham
    lepas tu faham dah :D

    ReplyDelete
  2. heheh...sorila kalo confusing,masih amatur lagi dalam bidang penulisan ini,heheh

    ReplyDelete