Friday, June 19, 2009

Denyutan di Kepala

Berdenyut-denyut kepala. Beberapa hari ni kepala aku sakit, berlarutan sejak jerebu minggu lepas.

Kalau ada orang yang merokok, aku akan terus pening kepala. Tekak terasa kering. Keadaan biologi ku yang sensitif ini membuatkan aku menjauhkan diri daripada perokok dan apa-apa suasana dan yang berbau asap.

Inilah yang menyebabkan kerja-kerja mengendalikan blog tergendala sebentar di samping sibuk lagi dengan persediaan untuk program pada hujung minggu lepas.


Pemandangan Kuala Lumpur daripada Bukit Tabo. Ingatkan hendak mengambil satu gambar pemandangan yang indah, tetapi terserlah satu kebenaran dan hakikat yang tidak dapat dielakkan, Kuala Lumpur sangat tercemar udaranya!! Boleh lihat ketebalan asap seakan kabut hitam. Ini bukan diedit dengan Photoshop tau :p

Bilangan kereta yang semakin meningkat hari demi hari, menyusuri jalan raya menyebabkan udara kita tepu dengan kotoran gas karbon monoksida yang diibaratkan racun.

Bukan itu sahaja, kita juga terdedah dengan pelbagai bentuk cas-cas radikal yang wujud dalam udara yang menjadi dalang utama kepada pelbagai penyakit kronik seperti barah dan kanser. Tidak hairan bilangan pesakit di hospital meningkat, berkadar terus dengan bilangan hari dan tahun.

Merebaknya penyakit sebegini, dan penyakit seperti AIDS dan baru-baru ini H1N1 bukanlah satu malapetaka besar bahkan ini merupakan satu mesej untuk kita segera sedar akan tanggung jawab kita.

Bukan sahaja beramal dengan kehidupan yang sihat dengan makanan yang seimbang, tetapi untuk mengajak mereka yang punya 1001 macam penyakit hati untuk kembali beramal kepada Islam.

Apa kaitannya? Jika difikirkan penyakit yang menular di saentero dunia sekarang dengan menyebarkan Islam? Namun itulah bahasa Dia kepada kita, seperti mana diberikan tanda dan bencana kepada kaum yang menginkarinya.

Kaum Nabi Lut dengan gempa buminya.

Kaum Nabi Nuh dengan banjirnya.

Semuanya bahasa Allah untuk memberi tahu mereka yang mengingkarinya bahawa azab itu akan datang. Akan tiba masa untuk kita pula diazab seperti mereka? Amal kita yang tentukan. Wallahu'alam.

2 comments:

  1. HATI MANUSIA yang SAKIT itulah, juga telah menyakitkan BUMI ALLAH ini...

    ReplyDelete
  2. penyakit hati yang teruk menyebabkan merebaknya seribu satu jenis penyakit fizikal...JOM kita pertahankan hati2 kita!

    ReplyDelete