Wednesday, June 24, 2009

Excuse Me...

"Excuse me brother..." sapa seorang foreigner. Tercungap-cungap dan berpeluh, nampak kepenatan memegang beberapa helaian kertas.

"Can you tell me where IfLA is?" UIAM memang terkenal dengan kurangnya tanda untuk melabel arah dan tempat, kalau budak-budak tahun pertama yang memasuki Kuliyyah Engineering tahu betapa peritnya untuk mencari kelas-kelas, makmal dan kelas drawing.

"err...I'm sorry what does IfLA stands for?" tanya ku kembali, seperti pernah ku dengar, tapi tidak tahu apa maksudnya.

"It's a language centre..." sambil menunjukkan aku helaian kertas yang berupa surat daripada UIAM. Aku pun terus membawanya ke CELPAD, bangunan yang khusus berkenaan dengan bahasa. Dalam perjalanan ke sana, kami berborak, dia yang ku sangkakan daripada Sudan, rupanya daripada Somalia, dan bukanlah dia yang hendak belajar, tetapi isterinya.

"This is the place, you can go to that office over there"

"Thank you very much brother!"

"Your welcome!"

Aku...aku...

Ramai foreigner yang menyangka Malaysia ini sebuah negara Islam yang aman harmoni, penduduknya bersopan santun, berbudi bahasa. Mereka melihat negara dan masyarakat kita sebagai contoh tauladan.

Tapi ramai yang kecewa...

Sesampainya di KLIA dan KL Sentral, mereka melihat keadaan sebenar negara umat Islam kita, Malaysia. Rata-rata penduduknya hidup dengan hidupnya, tidak mengambil kisah akan hal orang lain.

Di jalan raya, terdapat kes mereka yang pura-pura kemalangan, ini mengakibatkan mereka yang berniat baik untuk menolong, terpaksa berhati kering untuk tidak menolong mereka yang betul-betul dalam kesusahan.

Terdapat juga mereka yang sengaja melakukan kemalangan dan kemudiannya mencuri kereta orang yang mereka langgar.

Seorang kawan telah dipukau di Sarawak ketika outstation ke sana.

Kita rasa bersalah bila dalam keadaan dan situasi sedemikian, apa peranan dan tanggungjawab kita, nak tolong orang tapi keselamtan sendiri tergadai, serba salah!

Alangkah indahnya satu ketika dulu, dimana kalau seorang gadis perempuan yang berjalan seorang diri pun di tengah malam, nescaya dia akan selamat. Tetapi sekarang, seorang anak kecil pun boleh hilang di siang hari sekalipun berada 100 meter dari rumahnya!

Kita punya peranan, dalam kapasiti dan abliti kita untuk membuat dunia ini satu tempat yang lebih baik. Ingatlah kita tidak akan mampu untuk mengubah keadaan ini dengan tangan kita sahaja, tetapi itu bukanlah alasannya untuk tidak berbuat apa-apa.

Yang menjadi persoalannya, apakah yang telah kita buat? dan jangan sekali-kali merasa cukup dengan kuantiti amal kebaikan kita, kerana amal kebaikan itu tidak menjanjikan yang kita ini akan termasuk hidup aman harmoni di syurga abadi...

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment