Monday, June 22, 2009

Dia kata...

Sudah seminggu...

Datang suratNYA...

Mulanya DIA cerita kat aku...

"Satu hari nanti langit pasti terbelah...

bintang-bintang di langit akan jatuh berserakan...

lautan biru yang luas akan meluap..."

aku tahu...cerita ini pernah diulang beberapa kali...bahkan ada yang membuat movie menggambarkan kejadian sebegini...


Dia tanya aku...

"Apa yang memperdayakan kau sehingga kau berbuat durhaka padaKU??

Aku terdiam...terkesima...terkelu lidah...hatiku tidak senang...rasa bersalah menyelubungi jiwaku...

Aku baca lagi...DIA kata...

"Bukan AKU dah jadikan kau ni sempurna?? Tubuh kau sekarang ini seimbang dan tiada cacat celanya...kan??"

Memang...memang tidak dinafikan DIAlah yang memberi semuanya...jasadku...hartaku... semuanya daripada DIA...


DIA memujukku...

"Sekali-kali jangan begitu!"

Aku sedih...ku terharu...siapa lagi di dunia ini yang memaafkan sepertiNYA??

DIA telah bagi aku banyak...tapi aku terus mendurhakaiNYA...

Kalau kau bagi aku kereta, lepas tu aku tipu kau...aku ambil duit kau...aku salah gunakan...kau marah tak?

Mesti susah nak maafkan aku?

Tapi DIA tidak...dia sangat sayang kat aku...bahkan kat kita semua...

"kau dustakan hari pembalasan??

ingatlah mereka yang mencatat apa yang kau buat...

diorang tahu apa yang aku buat..."

Lepas tu dia ingatkan aku tawaran yang dia bagi kat aku...

kalau orang yang dah grade, umpama diberi tawaran pangkat Pengarah dengan gaji RM 5000!!

kalau untuk kanak-kanak, diumpamakan diberi sebuah rumah penuh berisi mainan dan pelbagai jenis makanan yang lazat...

tapi aku boleh jamin...tawaran DIA lagi hebat...

dia bagi aku pilihan...

KENIKMATAN YANG BERKEKALAN dan TIDAK AKAN PUNAH...

atau

BALASAN SEKSAAN YANG BERKEKALAN dan KITA TIDAK AKAN MUSNAH...

buntu juga kerana amal aku yang ciput...bimbang tak tercapai kenikmatan hakiki...

namun tak sanggup untuk terus diseksa sampai bila-bila...

PS: luahan rasa ketika membaca al-Infithaar

2 comments:

  1. akhi, izinkan ana utk meng'copy' sajak nta yang 'menyentap hati' ini ye...tq

    ReplyDelete
  2. sila2...untuk sebaran seluruh umat manusia... ;)

    ReplyDelete