Wednesday, July 22, 2009

Bagai Helang

Sudah lama bercuti ini, aku harap aku boleh cergas bergiat dalam memenuhi tuntunan kehidupan sebenar.

Malah aku kena ulangkaji balik kelas-kelas yang aku telah tinggalkan...entah berapa banyak subjek yang telah dicover...huhu... Biasanya selepas cuti yang lama, agak susah untuk menghidupkan 'enjin' (otak & badan) supaya 'panas' (bersedia & ligat untuk berfungsi).

Yang lebih merisaukan, rasa futur pula menerpa memakan jiwa.

Datangnya sekelip mata. Mungkin dalam satu saat, satu minit, satu atau dua jam, mungkin berhari-hari lamanya, atau mungkin berbulan atau bertahun-tahun lamanya.

Memaksimakan masa. Anwar Azzam sempat membuat kerja rumahnya sementara menunggu giliran untuk aku masuk berjumpa Dr. Albert Wong, pakar bedah otak.

Bagi seorang pelajar, maka akan terasa malas untuk belajar.

Bagi seorang anak, maka akan keberatan untuk menunaikan tanggungjawab terhadap mak ayah.

Untuk seorang pendakwah, akan terasa malas untuk hadir usrah, ceramah dan berdakwah.

Untuk seorang rockers pula...akan terasa malas untuk pergi 'gig' dan jamming...(erk,betul ke aplikasi ini? rasanya ini dikategorikan futur yang bagus :D haha...)

Teringat akan lagu daripada kumpulan Fatih:

Kadangku merasa bimbang
Berada didunia yang lapang ini
Sampai kapan aku berjuang
Dijalan dakwah panjang

Takutku akan semua
Semua yang takkan berlanjut lagi
Hanya karna memikirkan
Nafsu dunia yang fana

Rasa futurku menghalangiku
Menempuh semua perjalanan imanku
Akupun ingat semua teman-temanku
Yang masih coba membimbingku

Sepertimana yang para doktor selalu menasihatkan kita:

"Prevention is better than curing" (betul ke? macam salah jer :p )

How to prevent? Aku pun tertanya-tanya...

Ada masanya, kuat mana pun ibadah, timbul juga perasaan ini...

Ada kalanya perasaan ini datang dengan kekecewaan dan ada masanya kegembiraan...

Sekalipun ada kawan yang bersama menasihat kita, tetap juga kecundang dengan dugaan ini...

Atau cukupkah untuk kita berserah pada DIA mengurniakan hidayah pada kita?


Prof Dr Mohamad Hatta Shaharom, seorang ahli akademik, pendidik, pendakwah, ayah dan juga datuk. Namun kudratnya yang tua itu tidak sekali-kali menjadi alasan untuk berehat, bahkan dia terus bergerak dan aktif.
Beliau juga sekarang ini memegang jawatan tinggi dalam CUCMS (Cyber Jaya University of Medical Sciences) dan awal tahun ini, beliau menjelajah ke Palestin untuk membantu mereka yang telah diserang Zionist laknat di sana.


Dalam kondisi ini aku hanya mampu berdoa...

Moga diriku, imanku dan amalku, bagaikan helang yang cergas meliar mencari mangsanya... Amin...

No comments:

Post a Comment