Sunday, August 16, 2009

"Kau tak rase duit lagi..."



"Ini kejayaan..." kata 'dia' sambil menunjukkan jari tengahnya padaku. Masih segar dalam ingatan aku kata-kata Bro. Khairulanuar dalam lecture dia, manusia hidup dengan simbol, setiap simbol itu mempunyai makna tertentu. Sudah pasti sesiapa sahaja dalam masyarakat kita dengan mudah akan tahu apa maksudnya jika orang 'memberi' jari tengahnya pada kita. Namun aku terus sabar...

"yang ini kesedihan dan kegagalan..." sambil menunjukkan dua jari di tepi jari hantu.

Ini kali pertama aku mendengar analogi sedemikian. Aku akui aku terkejut dan rasa kurang selesa apabila diberi jari tengah... Mungkin pada sesetengah orang dalam lingkungan sosialnya akan menafsirkan yang jari tengah itu kejayaan... (wallahualam) Manusia sangat mudah terpengaruh dengan idea-idea yang aku kira luar biasa. Tetapi untuk menghadiri majlis ilmu yang bermanfaat untuk pengisian hati dan iman sangat susah sakali, apatah lagi hendak beramal dengan ilmu yang sedia ada.

Itulah 'closing' yang aku terima. 'Closing' adalah kata-kata terakhir yang penting bagi seorang pengedar MLM. Tersalah kata dan bicara, maka si pengedar MLM akan dengan mudahnya kehilangan pelanggannya yang merupakan sumber utama duit untuk bulanan dia.

"Kau tak rasa duit lagi..." kata 'dia'. Entah mengapa lafaz ini aku telan bulat-bulat, tanpa berfikir dan memahami das-das tembakan serangan pemikiran yang bertalu-talu menyerang iman aku yang lemah ketika itu.

MLM

Dalam dunia MLM, tidak mungkin seseorang itu akan menyertai dua syarikat dalam masa yang sama.

Itulah yang berlaku pada aku. Disaji dengan dua tawaran, aku tidak bisa fokus. Hatiku meronta, antara mengejar cita-cita dunia ataupun matlamat sebenar sebagai manusia. Setiap kali berhadapan dengan manusia, aku bingung memikirkan, hendak diajak kepada MLM atau hendak diajak kepada ISLAM?

Aku kena buat pilihan.

"Apa la ko ni...sebab ni ko nak berhenti?" soal 'dia', memperlekehkan keputusan yang aku buat. Aku tidak hairan akan reaksi 'dia'. Adalah sukar untuk berbicara atau berunding dengan seseorang yang tidak memahami akan tanggungjawab Syahadatul Haq.

"Ya!" dengan rasa bangganya ku jawab. Tekad.

Pahala Abu Bakar as-Siddiq menyamai daripada seluruh penduduk Madinah? Ini disebabkan dia merupakan 'upline' untuk muslimin pada ketika itu. Banyaknya ilmu yang disampaikan kepada msulimin, melipatgandakan lagi 'poin-poin' pahala Abu Bakar as-Siddiq. Keuntungan berlipat kali ganda itu tidak akan kita dapat daripada syarikat MLM lain melainkan ISLAM. Inilah jual beli yang Abu Bakar materai dengan Allah.

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar." 9:111

Dalam syarikat MLM Islam, kita akan mendapat pahala berlipat kali ganda dengan menyampaikan dakwah dan menyebarluaskan Islam pada kawan-kawan yang lain. Pahala kita akan meningkat berlipat kali ganda lagi jika kawan-kawan kita menyampaikan lagi kepada kawan-kawan mereka yang lain.


Kalau dalam syarikat MLM, kita wajib membayar bulanan untuk memastikan poin-poin kita tidak hilang. Lain pula dalam syarikat MLM yang dianggotai Abu Bakar as-Siddiq ini, kita tidak perlu risau untuk membuat bayaran bulanan untuk memastikan poin-poin kita hilang.

Dalam keadaan umat Islam yang genting ini, aku rasa bersalah tidak mengajak mereka bersama merasai nikmatnya Iman dan Islam, merasai manisnya dunia halaqah, dakwah dan tarbiah, mengajak manusia mengenal Syahadatul Haq. Tanggungjawab yang patut dipikul oleh semua umat Islam ini, yang hanya difahami oleh sekelompok manusia ASING yang dan 'pelik' seperti aku.

"Islam itu bermula ASING dan ia akan kembali ASING, maka berbahagialah ghuraba(ASING)" Sahabat bertanya kepada baginda,"Siapakah golongan yang ASING ya Rasulullah?" Baginda bersabda: "Mereka adalah golongan yang memperbaiki keadaan yang dirosakkan manusia".


Kalau 'pelik' itu adalah mengajak manusia kepada Islam, maka aku berbahagia dan berbangga dengan ke'pelik'kan aku.

"...Padahal kebanggaan itu hanyalah bagi Allah, bagi Rasul-Nya dan bagi orang-orang beriman, tetapi orang-orang munafik itu tiada mengetahui." 63:8

3 comments:

  1. I like your writeup on MLM Islam. Penyebaran dakwah dengan pahala dan pengisian spiritual bank account

    ReplyDelete
  2. TQ. namun tak ramai yang 'tertarik' dengan tawaran syurga yang ditawarkan. Kereta dan harta dunia sementara tampak lebih indah dari syurga di sana... entah dimana salah silap calculation yang dibuat...

    ReplyDelete
  3. Syukran akhi...

    Kita takkan dapat rasa betul-betul konfliks jiwa ini jika kita tidak berhadapan dengannya

    Memilih MLM dunia atau MLM dunia akhirat betul-betul bukan perkara mudah

    MLM dunia, terdapat banyak qudwah dan iklannya
    MLM islam, ... ... ...

    ReplyDelete