Sunday, August 23, 2009

Melangkah Gagah ke Daerah Iman

Azam baru, untuk melangkah daerah iman dengan lebih mudah dan dengan kurangnya godaan. Si setan telah dibelenggu dan tiada alasan untuk kita terus menginjak kaki, melangkah gagah beribadah di bulan ini.

Ingin juga aku mengambil peluang di bulan yang mulia ini, memohon sejuta kemaafan dan terima kasih kepada semua.

Kepada ibu bapaku

Terima kasih kerana telah banyak menolong aku. Tak terkira banyaknya pengorbanan mereka, daripada membantu untuk mengubatkan sakit fizikal mahupun emosi. Alhamdulillah, sekarang saiz tumor sudah mengecil hingga 1/3 saiz asalnya, semua berkat dorongan, semangat dan usaha yang kamu curahkan. Tak terlupa juga terima kasih kepada pak cik, mak cik dan datuk-datuk dan nenek-nenekku dan adik -beradikku yang memberi sentiasa memberi sokongan dan dorongan.

Ku mohon kemaafan atas segala bentuk bebanan perasaan dan luahan emosi yang tampaknya semakin kompleks dan membingungkan kepala, lebih-lebih lagi sepatutnya terdapat banyak lagi masalah-masalah lain yang harus diselesaikan. Namun naluri aku sebagai pemuda sentiasa bergejolak dengan aneka cabaran yang aku harap ku temui penyelesaiannya dan harapnya kamu terus sabar bersama-samaku untuk menghadapi cabaran dan dilema ini...

Kepada ikhwah dan akhawat rakan seperjuangan

Aku hanyalah secebis debu yang bertebangan, masih baru dalam mengerti jerit perih dunia dakwah dan tarbiah, terima kasih kerana masih sudi menerima aku dan terus menerus membimbing dan membantu diri. Setiap saat, bersama kalian ada nilai tarbiah untuk pedoman, sekalipun hanya melihat kalian duduk berbincang di kafe.

Maaf jikalau ada tersalah kata dalam beramal islami. Menjadi paku karat yang menangguhkan perjalanan kereta dakwah KITA. Terlalu taksub dengan cara tersendiri, membuat terlalu banyak andaian dan sangkaan buruk terhadap yang lain. Hatiku sebagai manusia, tak pernah padam daripada dibutai nafsu dan bisikan setan yang menyelubungi. Ujian atas ukhuwah antara kita akan terus menerus meributi jiwa kita, harapnya iman kita sentiasa mengatasi segalanya dalam merealisasikan matlamat mardhatillah.

dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Mahaperkasa, Mahabijakasana. al-Anfaal,ayat 63

Kepada kawan-kawan

Maaf atas segala salah silap, lawak jenaka dan tutur bicara. Kurangnya ajarnya kelakuan aku lahir daripada kurangnya iman dalam diri, tidak dipagari rapi dengan taqwa dalam diri. Moga kalian sudi untuk memaafkan aku, andai ada janji yang ditepati, rasa teraniaya diri, disebabkan oleh terlalu bising menyanyi atau membuka sub woofer (kepada roomate dan jiran-jiran di mahallhah) dan pelbagai lagi kesilapan terhadap tak mampu aku taip di sini.

Akhir sekali kepada semua yang mengenali sama ada directly or indirectly, yang kenal-kenal muka jer masa kelas tap tak tegur, yang kenal nama tapi tak kenal muka, yang kenal melalui alam maya dan tak terlupa kepada strangers yang aku aku pernah terserempak, maaf atas semua salah silap yang terbuat kat korang semua.

JOM! Sama-sama kita menginjak ke bulan mulia ini dengan hati yang jernih untuk membaiki amal diri.

4 comments:

  1. Daerah ini daerah DAMAI, sekalipun SUKAR untuk sampai...

    Daerah ini daerah MERDEKA, sekali ada yang MEMERANGInya...

    Biarkan saja, AKU di DAERAH ini...

    ReplyDelete
  2. cam pernah dengar jer..ni bukan lagu Algebra ke?

    ReplyDelete
  3. Inilah Sunnah Org Berjuang,
    Mlmnya bagaikan rahib merinti sayu,
    Dihiris dosa air mata,

    Siangnya bagaikan singa di rimba,
    Memerah keringat mencurah tenaga

    Kerana syurga itu manis
    Bukan sedikit maharnya

    ReplyDelete
  4. sama-sama kita terus tsabat,ingatkan daku dala doamu ;)

    ReplyDelete