Tuesday, August 11, 2009

Merubah dengan Wisdom!

"Astaghfirullah... Kamu berdua buat apa kat sini?" bentak Pak Guard terhadap pasangan lelaki dan perempuan yang berdua-duaan di suatu kawasan hutan yang tertutup di UIAM.

Pasangan lelaki dan perempuan yang khayal dalam dunia cinta mereka itu terkejut akan sergahan dan serbuan Pak Guard yang menganggu romantika dua jiwa yang saling ingin berkongsi rasa cinta dan kasih mesra.

Dengan gagah beraninya si lelaki menyoal kembali, "Apa salah kami? Kami sudah kahwin!"

"Oo yeke? Mana marriage certificate?" soal Pak Guard acuh tak acuh. Pak Guard biasa akan situasi begini, ini bukanlah pertama kali dia berhadapan dengan situasi sebegini.

"Tak perlu pun marriage certificate, seorang pensyarah bernama Dr. Israr kata boleh menikah dengan bertukar akad antara laki dan perempuan" jawab si Romeo dengan yakinnya mempertahankan perlakuan sumbangnya dengan 'isterinya' dibumbungi langit dan bintang berkedipan.

Dua orang pelajar UIA itu pun dibawa kepada Deputy Rector, yang pada ketika itu adalah Dr. Sidik Baba. Ramai yang menyangka, mereka mesti dibuang daripada universiti, tetapi itu tidak berlaku.

Dr. Sidik Baba mengambil pendekatan yang sangat berhikmah dengan mengajak kedua-dua ibu bapa di UIA dan terus mengikat ikatan pernikahan di UIA, ditambah juga dengan amaran dan teguran yang bermanfaat. Pasangan pengantin baru itu meneruskan pengajian mereka di UIA dengan mawaddah dan rahmah.

Ibu bapaku. Aku kagum dengan tindakan mereka untuk menikah awal.
Aku tidak hairan ibadah dan sesuatu perkara yang halal dipandang pelik dan susah.
Aku tidak hairan 'coupling' yang merupakan maksiat dipandang sebagai langkah yang wajib dilalui.
Dunia akhir zaman...

Marriage

"Rather than expelling students who does these things, why not we promote early marriage?" bicaraku dihadapan pensyarah dan para pimpinan pelajar yang datang dari pelbagai kelab dan pertubuhan dalam UIA.

"I went to UKM before this. My mother told me,"this is the kolej for married couple"" sambil itu beraksi menunjuk satu arah.

"I was shocked! UKM compare to UIA...UIA should be having these kind of facilities!" tegasku ketika membentangkan hasil perbincangan kumpulan kami dalam Workshop on Action Plans for Implementation of Code of Ethics.

Berhikmah

Hukuman biasanya akan dikenakan kepada sesiapa sahaja yang melanggar peraturan. Tetapi dalam menyelesaikan sesuatu masalah, kita haruslah 'think out of the box', bukannya hanya rigid kepada satu idea untuk menyelesaikan masalah.

Kalau Deputy Rector tak mengambil tindakan tadi, bayangkan mudarat yang akan terjadi. Pasangan itu akan tidak dapat melanjutkan pelajaran, bahkan mereka juga kemungkinan besar mengambil inisiatif untuk melakukan perbuatan terkutuk itu di luar UIA.


Keratan akhbar daripada Metro. Berita begini gampang saja didapati dalam surat khabar setiap hari. Sampaikan kita sudah lali dengan berita-berita sebegini.

Rasulullah dalam menyampaikan dakwahnya kepada masyarakat saentero dunia pun mengambil pendekatan sebegini. Sekalipun dikotori oleh wanita Yahudi, Rasulullah menziarahi beliau ketika dia sakit. Sekalipun dicaci oleh si buta, dia terus menyuapnya dengan makanan.

Padahal boleh sahaja Rasulullah saman mereka! Memandangkan dia merupakan pemimpin tertinggi pada ketika itu.

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk"
An-Nahl: 125

2 comments:

  1. Azraai Ahmad: inilah terjemahan Qur'an
    "Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui."

    ReplyDelete