Wednesday, December 17, 2008

2 JUTAAA!!?


Satu angka yang tinggi untuk bilangan orang yang menganggur di bumi bertuah seperti London dan Amerika! Percaya atau tidak di bumi yang dahulunya melimpah ruah dengan sumber rezeki dan harta yang juga dijolokkan dengan nama ‘syurga dunia’, semakin ramai orang yang tidak ada kerja dan terdapat semakin ramai orang yang mengambil jalan keluar dengan membunuh diri untuk ‘melarikan diri’ daripada tekanan kehidupan yang puncanya hanyalah material semata.

Bagaimana pula dengan penduduk di bumi Palestin yang mana mereka sentiasa hidup dalam kekurangan material, tidak cukup makanan mahupun ubat-ubatan, namun tidak ada seorang pun yang akan mengambil jalan keluar dengan membunuh diri, bahkan penduduk disana semakin ramai!

Faith

Manusia memang dilahirkan dengan rasa lemah dan perlunya bergantung kepada sesuatu. Adalah mustahil untuk manusia itu terus-menerus mengatakan dia boleh hidup berdikari sampai bila-bila. Seorang pegawai yang berpangkat tinggi pun akhirnya akan bergantung pada majikannya untuk memberi gaji dan mengharapkan kasih sayang keluarga, mengharapkan orang gajinya untuk menyediakan makan minumnya dan membersihkan rumahnya.

Apa akan jadi kalau setiap orang yang dia bergantung itu hilang dan tidak mampu memberi manfaat berupa khidmat, material dan kasih sayang?

Maka kalau dia hanya bergantung pada mereka, sudah tentu dia akan hilang punca dan akan berputus asa, dan ramai antara orang sebegini akan mengambil jalan keluar seperti membunuh diri ataupun tak kurang yang masuk ke hospital mental.

So…bergantunglah pada pencipta dari mana datangnya sumber manfaat berupa khidmat, material dan kasih sayang, Cebisan manfaat tu hanyalah sekelumit sahaja nikmat yang DIA berikan dan kita dapat manfaatnya melalui majikan, keluarga dan orang gaji. DIAlah pencipta langit dan bumi, siang dan malam, gunung dan lautan sememangnya boleh bagi yang lagi bagus lagi daripada manfaat tu, apakah nikmat itu??

To be continued… :p

3 comments:

  1. yang zahid cite kat atas ni
    relate dengan 3 perkara
    IQ, EQ(kecerdasan emosi) dan SQ. SQ tu paling penting.

    Er tamau merepek jus nak buh part of my entry here

    "The highest EQ is during birth
    Kids got a positive EQ and fitrah
    Then it reduces with the environment and negative conditions
    It could be treated back to the level of fitrah and nature
    with the SQ (spiritual quotient)
    as the SQ lead people to the fundamental value
    and towards the realization of our purpose of life

    SQ brings us to a widen meaning and value of our life"

    sambung2, nak tunggu!

    ReplyDelete
  2. teringat plak dengan ESQ yang famous skrg nih :)

    ReplyDelete
  3. yup glad that sumone dig it up :D

    ReplyDelete