Friday, January 23, 2009

Lost again...


Kebelakangan ini aku telah tewas dalam suatu permainan... Sudah menjadi adat permainan, ada yang menang dan kalah... FRUSSTT!! Namun tewasnya aku ini tidak bermakna aku akan terus berputus asa, tidak sekali-kali..!!

Namun permainan ini berlangsung setiap fasa kehidupan secara konsisten, ujian ini terasa begitu berat bagiku, aku tak berputus asa...tapi aku selalu tewasa dalam permainan ini... Apakah selepas aku tewas akan masih mampu menghela nafas yang baru?? Apa yang akan berlaku jika aku tidak bisa bernyawa kembali sudah tewas...??

Aku impikan yang permainan ini semudah permainan video game dan komputer, seperti DOTA ataupun Metal Gear, selepas game over ataupun 'mati' dalam game tersebut, kita masih boleh tekan butang reset, tapi dalam permainan hawa nafsu...boleh ke kita pastikan kita bernafas lagi selepas tamat dan kalah dalam permainan hawa nafsu itu??

Manusia itu lemah...aku lemah...kamu pun manusia bukan? Kamu pun lemah...pelupa... Namun dapatkah alasan ini diterima di hari kelak?? Sedangkan sudah nyata yang haq dan batil?

Aku taknak kalah!!

Seperti tingginya azam para mujahidin di Palestin dan Gaza yang berhempas pulas dan menggadai nyawa mempertahankan bumi anbiya, permainan mereka itu lebih dan gentar daripada permainan hawa nafsu yang aku 'main' sekarang ini...

Namun inilah aku...hamba yang lemah...ilaika ashku dho'fu quwati...kepadaMu aku mengadu kelemahan diri ini...

2 comments:

  1. Salam akhi

    Sudah lumrah kehidupan ya akh

    Allah akan menguji kita dengan kelebihan dan kekurangan

    Ana teringat kata-kata jurulatih catur ana:

    "Kalau tak berani kalah, jangan main chess"

    Semoga Bermanfaat

    ReplyDelete
  2. Jazakallahu khairan katseera atas nasihat,sangat bernas dan terkesan :)

    ReplyDelete